7 reacties op “productbespreking 1 Leren leren

  • Dag Sylvia,
    Goed stuk. Leuk dat je jezelf citeert Goed dat je via een tabel laat zien hoe de resultaten gegroeid zijn, hoewel dat een beetje wringt met het probleem dat je schetst. Wellicht kun je aangeven wat het gewenste niveau is dat jullie willen bereiken.

    Je zet helder uiteen wat de executieve strategieën zijn. Misschien heb je daarbij nog iets aan http://www2.education.ualberta.ca/staff/olenka.Bilash/best%20of%20bilash/language%20learning%20strats.html
    Hier gaat het weliswaar om strategieën voor het leren van een taal, maar vooral Rebecca Oxford heeft heel aardige theorieën, die als uitgangspunt hebben gediend bij onderzoeken hiernaar bij leerlingen. Zij heeft een vragenlijst opgesteld, die wereldwijd wordt gebruikt, om vast te stellen welke strategieën al gebruikt wordt door leerlingen. Wellicht kun je dan komen tot een opbouw van het aanleren ervan. Oxford maakt onderscheid tussen cognitieve en metacognitieve strategieën die niet zonder elkaar kunnen.
    Oxford maakt ook een helder verschil tussen vaardigheden en strategieën, waarbij laatstgenoemde bewust door een leerling worden ingezet, waar vaardigheden vaak onbewust gaan (bv lezen en schrijven).

    Wat ik mis is waar het samenkomt tot aanbevelingen. Ik snap dat dat de executieve vaardigheden zijn, maar mis die conclusies verderop. Wellicht was je daar niet aan toegekomen.
    Ik ben ook heel benieuwd hoe je deze vaardigheden gaat opbouwen in de verschillende groepen van een basisschool. Waar let je dan anders op dan bij oudere leerlingen en studenten, die met de meeste ook moeilijkheden hebben. Wanneer je er in slaagt dat verschil en de opbouw goed te laten zien wordt het zeker innovatief!

    Kwaliteit: 8
    Betrouwbaarheid: 7
    Innovativiteit: 7
    Correct taalgebruik: 6

    groet!

    • He Claire,

      Bedankt voor de feedback en de tip. Ik ga zeker kijken of ik iets van Rebecca Oxford kan gebruiken in mijn stuk.
      Ik ben misschien niet helder genoeg in de inleiding. De opbrengsten zijn inderdaad erg omhoog gegaan, maar nog niet genoeg. Dit zal ik aan gaan passen en beter omschrijven.
      Ik ben nog niet toegekomen tot aanbevelingen. Ik wilde eerst het dilemma en de analyse goed hebben voordat ik verder ga met aanbevelingen.

      Groetjes,
      Syl

  • Hoi Sylvia,

    Te laat om in het verzameldocument op te worden genomen, maar een reactie kan nooit kwaad dacht ik zo.

    Je stuk leest lekker en het eerste waar ik aan dacht was, daar kunnen we bij ons op school ook wel wat mee.

    Je verwijst in je stuk naar het puberbrein, misschien is het interessant eens te kijken naar John Medina, die naast een stuk over het puberbrein ook een boek heeft geschreven over het kinderbrein. Hij geeft hierin aan dat de hersenen niet in eerste instantie zijn bedoeld om te leren maar om te overleven. Leren bestaat om aan de vereisten van dit primaire doel ter overleving te kunnen voldoen. Gelukkig kunnen ze beide, leren en overleven. We overleven niet om te leren, we leren om te kunnen overleven. Als je een goed opgeleid kind wilt hebben, moet je een veilige omgeving creëren. Als de veiligheidseisen van de hersenen vervuld zijn, zal het zijn neuronen toestaan om bij te klussen in de vorm van leren. Is dit niet het geval, dan gaat leren naar het tweede plan.

    Wellicht kun je hier nog wat mee, het is een ietwat ander pad, maar misschien de moeite van het vermelden waard.

    groet, Mo

  • I needed to thank you for this good read!! I certainly enjoyed every little bit of it. I’ve got you bookmarked to check out new stuff you post eefdddeefgdc

  • Plaats een reactie