De inleiding

Inleiding

 

“Leerlingen wordt verantwoordelijkheid bijgebracht voor hun leren.” (Visie Obs de Wateringe)

 

Uit dit citaat afkomstig uit de visie van Obs de Wateringe blijkt dat leerlingen autonoom maken een belangrijke onderdeel is van het onderwijs op deze school. Obs de Wateringe is een openbare basisschool in Hellevoetsluis. De school heeft 140 leerlingen en 15 leerkrachten. Veel van de leerlingen van Obs de Wateringe komen uit een achterstandssituatie en/of hebben een taalachterstand

De afgelopen jaren zijn er veel verbeteringen in het onderwijs aangebracht. Er is een direct instructie model ingezet te samen met een organisatieschema, waarin de ontwikkeling van de leerlingen bij gehouden wordt. Het gehele team heeft een aantal scholingen door lopen. Al deze ontwikkelingen hebben ervoor gezorgd dat de opbrengsten flink omhoog gegaan zijn.

Echter blijven de studievaardigheden van de leerlingen achter. Veel leerlingen hebben problemen met concentratie, plannen en organiseren, time management, werkgeheugen en de zelfregulatie. Het vergroten van deze vaardigheden ook wel executieve functies genoemd moeten volgens Leseman (2010), Davidse, de Jong & Bus (2010) en Monette, Bigras & Guay (2011) leiden tot hogere leeropbrengsten in het leren lezen en rekenen.

Het brein en de werking hiervan is de afgelopen tijd steeds meer in het nieuws. Zo scheef het NRC  “Niet bij taal en rekenen alleen”. Een artikel over het belang van zelfbeheersing, creativiteit en concentratie. Een ander veel besproken onderwerp in onderwijsland op dit moment is het puberbrein. Het onderwijs is echter nog niet ingesteld op deze kennis. Hersenen werden gezien als een zwarte doos waar informatie ingaat en gedrag uitkomt.(Visser & Moonen, 2009)

 

Voor het leerarrangement 4 ‘De maatschappelijke context van het onderwijs’ schrijf ik een beleidsnotitie voor Obs de Wateringe. In deze beleidsnotitie geef ik richtlijnen om de executieve functies van jonge kinderen te verbeteren binnen het nu gegeven onderwijs.

Ik begin met een beschrijving van de situatie zoals deze nu is, vervolgens geef ik een uitgebreide beschrijving van het dilemma door middel van een krachtenveldanalyse. Hierbij bekijk ik zowel de korte termijn als de langer termijn. Als laatste zal ik een advies uitbrengen om de executieve functies te integreren in het bestaande curriculum van de onderbouw met mogelijke uitbreiding naar de midden- en bovenbouw. Met als doel de opbrengsten van de hogere groepen te verhogen.

 

 

Davidse, N.J., de Jong, M.T. & Bus, A.G. (2009). De rol van executive functies op de vroege leesontwikkeling. Sardes Speciale Edietie nr 9 p. 28-32

Monette, S., Bigras. M. & Guay, M (2011). The role of the executive functions in school achievement at the end of grade 1. Journal of Experemental Child Psychology 109 p. 158-173

Leseman, P. (2009). Executieve functies als basis voor het leervermogen. Sardes Speiale Editie nr 9 p. 16-20

Visie Obs de Wateringe verkregen op 16 februari 2013 van http://www.obsdewateringe.nl/index.php?section=1&page=150

Visser, M. & Moonen, B. (2009). Maak onderwijs breinvriendelijk. CPS

verkregen op 16 februari 2013 van http://www.cps.nl/nl/Maak_onderwijs_breinvriendelijk.pdf

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: