De situatie voorheen

Een eerste opzet van mijn paper

  1. 1.     De situatie voorheen

 

De afgelopen jaren zijn er veel verbeteringen in het onderwijs van Obs de Wateringe aangebracht. Er is een direct instructie model ingezet te samen met een organisatieschema, waarin de ontwikkeling van de leerlingen bij gehouden wordt. Het gehele team heeft een aantal scholingen door lopen. Al deze ontwikkelingen hebben ervoor gezorgd dat de opbrengsten flink omhoog gegaan zijn.

 

De studievaardigheden van de leerlingen blijven echter achter. Veel leerlingen hebben problemen met concentratie, plannen en organiseren, time management, werkgeheugen en de zelfregulatie. Het vergroten van deze vaardigheden ook wel executieve functies genoemd moeten volgens Leseman (2010), Davidse, de Jong & Bus (2010) en Monette, Bigras & Guay (2011) leiden tot hogere leeropbrengsten in het leren lezen en rekenen. Maar zeker ook het sociaal emotionele functioneren van een leerling.

 

Binnen het onderwijs en ook op Obs de Wateringe is er weinig bekend over deze executieve functies. Leerlingen die moeite hebben met studievaardigheden, concentratie, planning etc. worden op dit moment geholpen door het geven van extra hulpmiddelen, visuele ondersteuningsmiddelen, extra oefening en/of meer begeleiding. Dit komt vaak pas naar voren in de leerjaren waarop leerlingen een beroep moeten doen op deze executieve vaardigheden, meestal vanaf groep 3. Hier moeten leerlingen aan een tafel zitten, aandacht bij de les houden en zelf actief nadenken over hoe een probleem uitgepakt dient te worden.

 

Uit onderzoek blijkt executieve functies het leergedrag van kleuter beïnvloeden en hierdoor dus ook op de prestaties van deze kleuters. (McClelland et. al. in Davidse et. al., 2010)  Zo neemt de woordenschat toe bij kinderen met goed ontwikkelde executieve functies.

Zo komt uit onderzoek van Altemeijer, Abbott & Berninger (2008) dat executieve functies gerelateerd zijn aan het leesonderwijs vanaf begin groep 3. Het leren lezen doet een groot beroep op onder andere vaardigheden als werkgeheugen, organisatie, doelgericht doorzettingsvermogen etc.

 

Deze onderzoeksresultaten maken het voor Obs de Wateringe interessant om te gaan kijken naar de executieve functies en hoe deze te kunnen verbeteren met name in de onderbouw.  Dit zal zorgen voor een meer structurele oplossing voor leerlingen met leer/gedragsproblemen op de langer termijn in plaats van symptoombestrijding op de korter termijn. Wat hoogstwaarschijnlijk zal leiden tot leerlingen met betere prestaties, maar ook tot het verbeteren van de sociaal emotionele ontwikkeling van deze leerlingen. Waardoor leerlingen meer schoolsucces zullen behalen.

 

Altemeier,L.E., Abbott,R.D., & Berninger, V.W. (2008) Executive functions for reading and writing in typical literacy development and dyslexia. Journal of Clinical and Experimental Neuropsychology, 30, 588-606.

 

Davidse, N.J., de Jong, M.T. & Bus, A.G. (2009). De rol van executive functies op de vroege leesontwikkeling. Sardes Speciale Edietie nr 9 p. 28-32

 

Monette, S., Bigras. M. & Guay, M (2011). The role of the executive functions in school achievement at the end of grade 1. Journal of Experemental Child Psychology 109 p. 158-173

 

Leseman, P. (2009). Executieve functies als basis voor het leervermogen. Sardes Speciale Editie nr 9 p. 16-20

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: