Inleiding

“ De Wateringe voert een samenhangend pedagogisch en didactisch beleid”. (Obs de Wateringe, 2012)

Uit dit citaat afkomstig van de visie blijkt dat het hebben van een samenhangend beleid van groot belang is voor Obs de Wateringe. Het zorgen voor een doorgaande lijn in alle groepen staat voorop. Het IGDI (Interactieve Gedifferentieerde Directe Instructie) model is hier een belangrijk onderdeel van. Op het IGDI model zo goed mogelijk in te zetten worden leerstofafspraken vastgelegd in het organisatieschema.

Voor het leerarrangement begeleiden en initiëren van vernieuwingen heb ik gekozen om de invoering van het IGDI model op Obs de Wateringe kritisch te analyseren. Na een gesprek met de directeur over de innovaties van Obs de Wateringe de afgelopen jaren, is mijn keuze gevallen op het IGDI model. Ik heb hiervoor gekozen, omdat dit model nu een volledig schooljaar ingezet is. Met het analyseren van de implementatie van het IGDI model verwacht ik de school te kunnen helpen het implementatieproces hiervan te verbeteren om zo te zorgen dat het werken volgens dit model geinstitutionaliseerd wordt op Obs de Wateringe. Met uiteindelijk doel om de lesgevende kwaliteiten van de leerkrachten te verbeteren en de leerlingresultaten te verhogen.

Obs de Wateringe is een openbare basisschool te Hellevoetsluis. De school heeft 140 leerlingen en 15 leerkrachten. Veel van de leerlingen van Obs de Wateringe komen uit een achterstandssituatie en/of hebben een taalachterstand.

Om de invoering van het IGDI model te kunnen analyseren wordt gebruik gemaakt van de Interactive Factors Affecting Implementation van Fullan (2007). Fullan is een gerespecteerde specialist op het gebied van onderwijsinnovaties. De keuze waarom is gekozen voor het analyseren van de implementatie is gebaseerd op het feit dat de innovatie op dit moment gaande is.

In deze paper wordt gekeken naar directe instructie en wat directe instructie nu precies inhoud. Vernooy ( 2007) geeft aan dat het Gedifferentieerde Directe Instructie model goed werkt bij leerlingen met achterstanden, omdat binnen dit model omgegaan wordt met verschillen door convergente differentiatie toe te passen. Convergente differentiatie houdt in dat er gedifferentieerd wordt binnen de groep in tijd, instructie en verwerking. (Vernooy, 2007)

Na de kritische analyse zullen aanbevelingen gedaan worden om de implementatie zo goed mogelijk te doorlopen en vervolgens de institutionaliseringsfase op een goede manier in te kunnen gaan, zodat de werking volgens het IGDI model ingebed wordt in de werkwijze van Obs de Wateringe.

Sylvia Lodder

Januari 2013

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: