Mijn zoektocht naar executieve functies en hoe deze in te passen in het basisonderwijs!

Gepubliceerd februari 28, 2013 door sylvialodder/ Syl's Treasures

Toch wel een lastig onderwerp. Binnen de wetenschap en het onderzoek is dit een vrij nieuw onderwerp. Geen wonder dat er in onderwijs land nog weinig over bekend is dus.

Mijn zoektocht heeft wel wat opgeleverd. Ik begin nu te begrijpen hoe al deze functies werken en waarom leerlingen bepaalde dingen niet goed kunnen. Hoe ik deze leerlingen moet helpen en wat er in mijn beleidsstuk moet komen te staan, dat is een ander verhaal.

Ik zal me moeten gaan verdiepen in de de onderzoeken en de ontwikkeling van deze functies, want wat ik tot nu toe heb gelezen doet mij geloven dat er mogelijkheden zijn om kinderen in het basisonderwijs en de voorschoolse educatie te helpen deze executieve functies te verbeteren en verder te ontwikkelen. Ook als deze van huis uit niet mee gekregen zijn. Er zijn aanwijzingen dat er  vooral bij jonge kinderen (voordat ze naar groep 3 gaan) veel te bereiken is, om het schoolsucces en de prestaties te verbeteren in de hogere klassen.

Dit zorgt er bij mij voor dat ik erg enthousiast verder lees en onderzoek.

 

2 reacties op “Mijn zoektocht naar executieve functies en hoe deze in te passen in het basisonderwijs!

  • Beste Syl,

    Ik heb je gelezen in het bovenstaande stuk dat je aan de slag gaat met executieve functies binnen het basisonderwijs, een spannend en uitdagend thema wat mij betreft. Misschien is dit artikel interessant voor jou.

    http://www.sardes.nl/uploads/Sardes/publicaties_bestanden/Sardes_Speciale_Editie_9_Zelfsturing.pdf

    Misschien is het ook goed om helder te krijgen wat de maatschappelijke context is van dit thema.

    Ik hoop snel wat meer van je werk te zien!

    Mariëlle

    • HE Marielle

      Heel grappig dat jij mij wijst op de uitgave van Sardes. Dat is precies waar mijn interesse in zelfsturing en executieve functies begon.
      De maatschappelijke context is een onderdeel waarmee ik nu bezig ben. Dit zal binnenkort op het blog verschijnen, maar bedankt voor de tip.

      groetjes Sylvia

  • Geef een reactie

