de visie op leren en instructie

Gepubliceerd april 9, 2012 door sylvialodder/ Syl's Treasures

Ja daar zit je dan, alle visies nog en keer bekeken, maar ik blijf maar tot de conclusie komen dat wij op school toch wel alle visies een beetje in ons lesgeven terug laten komen. per vakgebied en onderdeel kan dit verschillen. In de visie komen zowel het direct instructe geven terug als de verantwoordig van de leerling op zijn of haar leerproces.

Zo geven wij les volgens het IGDI- model: een interactieve, gedifferentieerd, direct instructie model. Dit model komt voort uit het behaviorisme, maar is nu wel zo aangepast dat het toch interactief is met de leerlingen en de leerkracht en de leerlingen onderling. Hier komt het constructvisme in terug. de verwerkingen zijn ook vaak samenwerkend leren. Het rekenen begint altijd met een doe activiteit, waarbij leerlingen eerst zelf ervaren voordat we overgaan tot de instructie.

Voor het stuk woordenschat wat ik wil gaan aanpakken in de onderbouw is het toch ook van belang dat leerlingen ervaren.  Zij komen binnen met een stuk eigen kennis over woordenschat. Is het niet in het Nederlands dan toch in de moedertaal.  Deze kennis moet zeker gebruikt worden om de woordenschat te vergroten.  Het hebben van ‘kapstokjes’ (connecties in de hersenen) maakt het leren van nieuwe woorden makkelijker.  Dus ik denk dat ik toch naar het constructivsme neig voor dit ontwerp.

 

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: