het curriculum!!

Gepubliceerd april 1, 2012 door sylvialodder/ Syl's Treasures

Hoe zit het nu precies met het curriculum van een basisschool. Dit is erg breed. Moet ik nu alle jaren analyseren van groep 1 tot en met 8 en alle vakken?  Dit is niet te doen in de korte tijd die wij hebben. Dus heb ik bedacht dat ik de leerlijn van woordenschat ga bekijken en deze specifiseer voor de onderbouw. Vooral ook omdat mijn kennis ligt in het onderwijzen van jonge kinderen. Tevens ondervinden de leerkrachten in de onderbouw de meeste problemen met de communicatie tussen hen en de leerlingen en de leerlingen onderling. Deze leerlingen hebben de kleinste woordenschat binnen de school.  Hier valt volgens mij de meeste winst te behalen. Als ik hier een curriculum voor kan ontwikkelen hebben de leerlingen daar de hele verdere schoolloopbaan iets aan.

Nu het volgende probleem:  Hoe ga ik dit analyseren? Gelukkig hebben we een datamuur van het onderdeel woordenschat van het CITO LVS systeem van de afgelopen jaren met dank aan de directeur, die dit elk half jaar bijhoudt. Alleen heb ik dan geen gegevens van de kleuters. Om deze te krijgen zal ik af moeten gaan op de observaties van de leerkrachten en het ontwikkelingsvolgmodel dat zij invullen.  Gelukkig is dit allemaal wel te overzien, maar dan…..

Nu komt het moeilijkste. Er is namalijk geen leerlijn woordenschat. In de methodes die op school gebruikt worden zit wel een leerlijn woordenschat, maar uitgaande van de theorie van Verhallen en Verhallen  (1994) is dit niet afdoende.  Hoe nu verder? Ja dat is een goede vraag…..

Wel is bekend dat nieuwe woorden in 4 stapppen moeten worden aangeboden, namelijk;

  • voorbewerken 
  • semantiseren
  • consolideren
  • controleren

(Woorden leren, woorden onderwijzen.Marianne Verhallen, Simon Verhallen.,Uitgeverij CPS, Hoevelaken (1994))

Dit is ds iets wat in mijn ontwerpplan moet terug komen.

conclusie: Nog een hoop te doen dus… maar weer aan de slag!!

 

Eén reactie op “het curriculum!!

  • Ik denk dat je een goede keus maakt door een enkel onderwerp eruit te pikken. Wellicht kun je met de vorming van het curriculum de visie van de school erbij pakken om zo handen en voeten aan je onderwerp te geven.
    Succes met de observaties van de kleuters.
    gr. Monique

  • Geef een reactie

