Het begin van de Analyse

Hieronder de eerste aanzet tot een analyse. Hij is nog lang niet af, maar het is een begin!!

De kritische analyse van de Innovatie (5a4)

Ik ga de invoering van het IGDI model bekijken vanuit de Interactive factors affecting implementation van Fullan (2007).

 

            A. Characteristics of Change

 

1. Need (noodzaak)

 

Fullan (2007) zegt hierover “ The ‘fit’ between a new program and district and/or school needs is essential, but may not become entirely clear until implementation is underway”. ( p. 88)

Uit gesprekken met leerkrachten en de directie kwam naar voren dat het werken met het groepsplan niet werkte. Er waren teveel groepjes. Er werd te veel gekeken naar de individuele onderwijsbehoeften van de leerlingen. Leerkrachten hadden het gevoel dat zij hun werk niet goed komen uitvoeren. Zou hadden moeite om alle leerlingen te voorzien van de juiste aandacht en instructie.

Vanuit de werkvloer was er duidelijk een behoefte om het klassenmanagement en de didactiek te veranderen. Leerkrachten waren on tevreden en voelde zich niet competent.

Hierdoor is de directie gaan bekijken hoe zij dit anders zouden kunnen vormgeven. Zij hebben gesloten om te gaan werken met het IGDI model. Waardoor er nog maar drie didactische aanpakken per klas zijn.

Het IGDI model is geïntroduceerd tijdens een studiedag in april van 2011. Tijdens deze dag is het gehele werken met het IGDI model uitgelegd met visuele voorbeelden, vervolgens gingen de leerkrachten een les voorbereiden volgens het IGDI model.

De vervolg studiemiddagen stonden ook in het teken van het IGDI model. Hierin werden de ervaringen gedeeld. Meer kennis over het werken met IGDI en tijd om lessen voor te bereiden en te bepreken. Begin vorig jaar kwam hier het werken met het organisatieschema bij.  Het organisatieschema zorgde ervoor dat leerkrachten nu een groepsplan hadden wat geheel in het teken staat van het werken volgens Het IGDI model.

Deze studiedag heeft er voor gezorgd dat leerkrachten enthousiast werden en deze manier van lesgeven gingen uitproberen.

De vervolg studiemiddagen stonden ook in het teken van het IGDI model. Hierin werden de ervaringen gedeeld. Meer kennis over het werken met IGDI en tijd om lessen voor te bereiden en te bepreken. Begin vorig jaar kwam hier het werken met het organisatieschema bij.

Uitgaande van de gesprekken met  een aantal leerkrachten van Obs de Wateringe zorgde dit ervoor dat zij de noodzaak gegrepen, maar ook door het uitproberen de effecten in de klas merkten.

 

2 Clarity ( helderheid)

 

Voor deze studiedag was er weinig kennis over het IGDI model en directe instructie. Leerkrachten gaven vooral les naar onderwijsbehoefte van de leerling. Elke leerkracht deed dit op zijn eigen manier.

De doelen voor deze studiedag waren

– kennis hebben van het IGDI model

– een les voorbereiden volgens het IGDI model

Na de studiedag was er duidelijk welke kant de school op zou gaan en hoe de lessen opgebouwd zouden gaan worden.

Leerkrachten van OBS de Wateringe gaven aan in gesprekken dat zij de uitleg over het IGDI model als prettig hadden ervaren. Er was houvast hoe een les opgebouwd was. Ook gaven zij aan door samen te gaan zitten om een les op deze manier voor te bereiden.Ook gaven zij aan door samen te gaan zitten om een les op deze manier voor te bereiden.

De vervolg studiedagen stonden allemaal in het teken van het IGDI model en werken met het IGDI model. Leerkrachten kregen de tijd om het zich eigen te maken. De ib’ers zijn een aantal keer in de klas gaan observeren om leerkrachten van feedback te voorzien.  Ook het voorbereiden van lessen volgens het IGDI model is meerdere keren terug gekomen op een studiedag.

Al deze aspecten hebben er toe bijgedragen dat er helderheid is ontstaan  hoe en op welke manier het IGDI model op Obs de Wateringe gegeven wordt. Fullan (2007) geeft aan dat clarity het gehele proces van de implementatie een punt blijft. Door steeds met elkaar in gesprek te gaan, de groepsbezoeken en de feedback van ib’ers en collega’s, is voor alle leerkrachten duidelijk op welke manier de lessen gegeven moeten worden. Alle neuzen staan dezelfde kant op.

De introductie van het organisatieschema afgelopen schooljaar heeft volgens leerkrachten bijgedragen aan het creëren van een doorgaande lijn binnen de school.  Door dit schema werken alle leerkrachten op dezelfde manier en zijn ook de leerlingen deelnemers geworden.

literatuurlijst:

Figuur fullan:

http://www.clare-mcbeath.id.au/pubs/mcbeath97b2.gif

Fullan M. (2007) The new meaning of educational change.

Fullan M. & van Beek M. (2007)  Leiding geven aan een cultuur van verandering. Basisschoolmangement  21 (2) p 1-8

Plaats een reactie